Studieture

- verden er stor og forskellig

Det holder vi ikke skjult for Limfjordsskolens elever. Vilsted sø, Vendsyssel, Mors, Fyn, Livø, København, Bornholm, Færøerne, Norge, Sverige, Estland, Litauen, Polen, Tjekkiet, Tyskland, Italien, Frankrig, Spanien, Portugal, England, Wales, Irland, Island, steder skolen har besøgt de seneste 10 år. Ikke fordi Løgstør er kedelig - eller Limfjordsskolen for den sags skyld.

Men fordi det er vigtigt for elevens udvikling at opleve verdens forskelligheder. Sproget, pengene, maden, klimaet, naturen, tøjet, vejskiltene, transporten er ikke helt som vi er vant til.

Bryder vaner ned

Vi kommer altså til at øve os på at være i noget, der er anderledes end vi er vant til. Vi bliver tvunget til at acceptere og at leve i noget, hvor vore indgroede vaner ikke slår til.

Vi lærer, at der kan sættes spørgsmålstegn ved vore vaner; og har vi først lært det, så kan vi også lave om på os selv, og overleve flere uger uden leverpostej, Guldkorn og Se & Hør. Så er det også lettere for os at udvikle os på andre områder. Blandt andet derfor rejser vi meget ud fra Limfjordsskolen.

At opleve noget stort

Men vi gør det også for bare at opleve noget stort, smukt, gribende, imponerende, berømt, spændende eller udfordrende.

At gøre studieturene undervsningsrelevante

Som navnet - studieture - antyder, er der tale om at rejse ud i verden for at lære noget. Derfor er det vigtigt for os, at der arbejdes med relevant stof både før og efter turene. Destinationerne vælges altså med et bestemte læringsmål for øje - læringsmål der er vigtige for netop de elever, der skal med på turen.