Som udgangspunkt er opholdet på Limfjordsskolen 3 år – de 3 år det tager at gennemføre en stu-uddannelse.
Nogle gange kan en elev bevilges et ekstra år; et 4. år.
Det er vigtigt at påpege, at et stu-forløb aldrig er mere end 3 år og hvis eleven bevilges et 4. år, er der ikke tale om at eleven fortsætter sin stu, men eleven overgår til dagbeskæftigelse; § 103 eller 104. Bo-delen fortsætter uændret i § 107.
Et 4. år er ikke altid et helt år, men nogle gange en periode, indtil eleven er klar til at flytte det fremtidige bo- og beskæftigelsestilbud.
Grundene til at 4. år bevilges er forskellige:
- At eleven havde det meget svært i starten af eller undervejs i opholdet og derfor stagnerede eller regrederede i udvikling og dermed ikke fik det optimale ud af sit ophold.
- At eleven i den sidste tid på Limfjordsskolen, har vist at være i en meget positiv udvikling, og hvor en flytning vil bremse eller hæmme denne positive udvikling.
- At det ikke er lykkedes at lave et hensigtsmæssigt match til fremtidig bosted eller dagbeskæftigelse og det derfor er nødvendigt, at eleven bliver på Limfjordsskolen indtil det rette match findes.
Et 4. år på Limfjordsskolen vil på mange måder komme til at ligne det, eleven kender fra de tidligere år. Eleven vil fortsat delvist følge de aktiviteter, der foregår i Limfjordsskolens stu. De vil blive tilknyttet linjerne og være en del af det der foregår i stu som svømning, kor, motion, , kommunikation, træne praktiske færdigheder, botræning m.v.
På et evt. 4. år er det ikke længere UU vejlederen der sender overordnede mål, der skal arbejdes med. Nu er det sagsbehandleren, som sender målsætninger for både bo-delen og beskæftigelsesdelen. På samme måde som tidligere arbejdes der på Limfjordsskolen målrettet med disse målsætninger. Der udarbejdes en elevplan og der holdes elevkonference.
På et 4. år vil målsætningerne blive mere målrettede i.f.t. elevens fremadrettede tilbud.
Hvis det giver mening for eleven, vil et 4. år indeholde mere praktik. Der kan både være tale om praktik internt i huset eller praktik i lokalområdet. Ofte vil det også give mening at et 4. år bruges til at forberede eleven på et kommende bosted og dagbeskæftigelse gennem praktik på de kommende tilbud eller træne færdigheder, der er nødvendige i de fremtidige tilbud. Dette kan f.eks. være fokus på hygiejne, hvis eleven skal arbejde i et køkken fremadrettet eller håndtering af håndværktøj, hvis eleven skal arbejde på et værksted m.v. Derfor vil det være en stor fordel, hvis der tidligt i det 4. år træffes en beslutning om, hvad fremtiden bringer for eleven.
For nogle elever vil et 4. år blive træning af færdigheder, der bliver yderligere automatiseret og implementeret i hverdagen, så selvstændighed og selvhjulpenhed hos eleven styrkes.
Et sådant år vil desuden bidrage til yderligere afklaring af job- og beskæftigelsesmuligheder.
Et 4. år bliver på denne måde en slags brobygning, hvor elevens ressourcer, kompetencer og erfaringer fra stu-uddannelsen målrettes til fremtidige bo- og beskæftigelsestilbud.
Desuden vil eleven fortsat kunne tilbydes et aktivt fritidsliv med fokus på ungdomskultur. Eleven vil fortsat blive tilbudt kor, lykkeliga, bade-land, floorball, sociale arrangementer, gode venskaber m.v.