Den pædagogiske tilgang på Limfjordsskolen tager sit afsæt i vores værdier; Anerkendelse, Aktiv deltagelse, Tydelighed og Helhed.
Disse beskrives yderligere under fanen værdier.
For at imødekomme værdierne tager vi udgangspunkt i følgende pædagogiske tilgange og metoder:
Neuropædagogik
Viden om hjernens opbygning og udvikling og dermed forståelsen for elevernes funktionsnedsættelser og dysfunktioner.
Denne viden er vigtig for at tilrettelægge en hverdag med trivsel og udvikling for den enkelte elev.
Læs mere om Neuropædagogik på Limfjordsskolen her: Neuropædagogik.pdf
KRAP - Kognitiv, Ressourcefokuseret, Anerkendende Praksis
KRAP er præget af en tilgang med anerkendelse og ressourcefokusering samt medarbejdernes grundlæggende forståelse for elevernes bevæggrunde til tanker, følelser og mestringer.
Læs mere om KRAP på Limfjordsskolen her: KRAP_ Kognitiv, Ressourcefokuseret, Anerkendende Praksis.pdf
Strukturpædagogik
For at skabe forudsigelighed og genkendelighed for den enkelte elev, arbejdes der med rutiner, gentagelser og overblik. Elevens struktur tager udgangspunkt i hver enkelts funktionsniveau, motivation og behov.
Læs mere om strukturpædagogik på Limfjordsskolen her: Strukturpædagogik.pdf
Selv- og medbestemmelse
Selv- og medbstemmelse er en grundlæggende del af det pædagogiske arbejde på Limfjordsskolen. Eleverne skal lære at forvalte den ret til selvbestemmelse, de har.
Læs mere om selv- og medbestemmelse på Limfjordsskolen her: Selv- og medbestemmelse.pdf
Kommunikation
Limfjordsskolens pædagogiske tilgang tager sit afsæt i relationer mellem mennesker. I relationene er kommunikation en vigtig faktor, da gode relationer er bygget op omkring et gensidigt samspil, og her er kommunikationen vigtig.
Læs mere om kommunikation på Limfjordsskolen her: Kommunikation.pdf