Seksualpolitik

Indledning

Limfjordsskolens seksualpolitik udarbejdes af et udvalg bestående af seksualvejleder, rep. fra lærer (STU) samt pædagogisk personale og ledelse, som er nedsat til dette. Dette udvalg skal sikre, at alle bliver hørt, og at der skabes en seksualpolitik, som er brugbar på alle niveauer. Seksualpolitikken revideres løbende ved behov og tages til revision hvert 2. år.

Limfjordsskolen er en specialkostskole for unge udviklingshæmmede i alderen 16 - 25 år. Eleverne går på STU (Særlig Tilrettelagt Ungdomsuddannelse), og de fleste vælger at bo på skolen og modtage undervisning her i 3 år.

Bodelen er delt op i 3 mindre grupper. Skolen bestræber sig på at skabe et trygt og støttende miljø med de bedste rammer og vilkår for alle vores elever, hvor der tages hensyn til de specifikke og udfordringer, som denne målgruppe kan møde, så hver enkelt elev udvikler sig med sine kompetencer og potentialer.   


Formål med seksualpolitikken 

Denne seksualpolitik er udviklet med det formål at fremme respekt, inklusivitet og autonomi i forhold til seksualitet for alle elever på Limfjordsskolen. Vi vil sikre en respektfuld og tryg atmosfære, hvor alle beboere føler sig værdsat og støttet i deres seksualitet og en udvikling af deres seksualitet på hensigtsmæssig måde. Der skal være åbenhed og respekt for forskellige seksualiteter, kønsidentiteter og udtryk, hvor alle elevers rettigheder og grænser respekteres.

Endvidere har seksualpolitikken det formål at give personalet på Limfjordsskolen inspiration,  motivation, etik i forhold til seksualitet i forhold til at rådgive og vejlede vores elever omkring seksualitet og grænser, og hvad der er juridisk lovligt. 

 

WHO´s definition på seksualitet

Seksualitet er en integreret del af ethvert menneskes personlighed.

Den er et basalt behov, og et aspekt af det at være menneske, som ikke kan adskilles fra andre aspekter i livet.

Seksualitet er ikke synonymt med samleje. Det handler ikke om, hvorvidt vi har orgasme eller ej, og endelig er det ikke summen af vort erotiske liv. Dette kan være en del af vores seksualitet, men behøver ikke at være det. Seksualitet er så meget mere. Det er, hvad der driver os til at søge efter kærlighed, varme og intimitet.

Den bliver udtrykt i den måde, vi føler, bevæger os på, rører ved og bliver rørt ved. Det er lige så meget dette at være sensuel, som at være seksuel. Seksualitet har indflydelse på vores tanker, følelser, handlinger og samhandlinger, og derved på vor mentale og fysiske helse. Og da helse er en fundamental menneskeret, så må også seksuel helse være en basal menneskeret.

 

Personalets rolle

Det er vigtigt, at vi som medarbejdere respekterer, at vores elever er forskellige og har forskellige ønsker og behov i forhold til deres seksualitet. Derfor er det vigtigt, at vi kan vejlede og støtte den enkelte elev. Det er vigtigt, at man som medarbejder honorerer den tillid, som eleverne udviser, når de kommer med personlige spørgsmål eller fortællinger ved at finde tid og rum til at snakke om det pågældende emne og tager ansvaret for at følge det til dørs.  

I bodelen afholdes der kvartalsvis klub, hvor der kan tages relevante emner op ift. seksualitet og livet som ung. Derudover tilbydes der seksualvejledning efter behov hos den enkelte elev eller i mindre grupper. I skoledelen afholdes der årligt uge SEX, hvor der er generelt differentieret undervisning på holdene og eleverne tilbyder skolens seksualvejleder et kønsopdelt minikursus, der også indeholder hygiejne. 

 

Opgaver, der bør beherskes af alle medarbejdere på Limfjordsskolen. Det er vigtigt, at man som medarbejder skarpt adskiller sit private og professionelle liv. Også i de eksempler, man vælger at bruge.

  • Være samtalepartner
  • Give generel, men konkret information
  • Give råd og vejledning
  • Hjælpe så eleven føler sig attraktiv (evt. hjælp til personlig hygiejne og tøjvalg)

 

Vi kan aldrig blive pålagt at deltage i seksualoplæring. Er der en elev, som har brug for konkret undervisning, har vi som medarbejdere pligt til at søge hjælp hos en kollega, som kan hjælpe eleven videre. Her er det som udgangspunkt seksualvejlederen på Limfjordsskolen, man henvender sig til.

Opgaver, der kan varetages af medarbejdere og seksualvejleder. Rådfør dig gerne med dine kollegaer ift etik og grænser.

  • Indkøbe seksuelle hjælpemidler og prævention
  • Demonstrere og oplære i brug af seksuelle hjælpemidler og prævention
  • Give hjælp til afprøvning og tilpasning af hjælpemidler
  • Give praktisk oplæring i selvtilfredsstillelse 

 

Følgende former for seksuel oplæring og hjælp er acceptabelt: (Spørg dine kolleger eller ledelsen, hvis du er i tvivl)

  • Der må ydes hjælp til oplæring af onani fx via film eller aggregater, der er i seksualvejlederens kuffert. 
  • Der må ydes hjælp til personer, der ønsker samleje med hinanden fx via film eller aggregater, der er i seksualvejlederens kuffert. 

 

Det er ikke tilladt:

  • At give seksualoplæring , når en person verbalt eller ved sin adfærd modsætter sig dette
  • At fungere som som seksuel partner fx ved at have samleje eller andre former for seksuel samkvem, som led i seksualoplæring.
  • At give seksualoplæring til børn under 15 år. Overfor denne gruppe kan der kun gives seksualvejledning.

I forbindelse med seksualoplæring skal der ligge en beskrivelse, der angiver karakteren og omfanget af hjælp. Beskrivelsen skal være ønsket og accepteret af den person, hjælpen vedrører, samt godkendt af Limfjordsskolens leder.

 

HUSK: Vær bevidst om egen begrænsning, så du ikke gør eleven utryg og skræmt. Seksualvejledning skal være behagelig og professionel både for elev og medarbejder. Det er vigtigt at være meget konkret i dine formuleringer og gerne bruge sobre visuelle hjælpemidler.

 

Seksualundervisning

Limfjordsskolen tilbyder seksualundervisning som en del af undervisningen. Dette bliver varetaget af lærere og skolens seksualvejleder. Lærerne og seksualvejlederen underviser eleverne i teori og praksis.

For individuel støtte og vejledning vil det være nærliggende at benytte elevens værelse som ramme, da det er en privat sag, hvad der snakkes om.

 

Hjælpemidler

Hvis der er en elev, der har ønske om at anskaffe og benytte seksuelle hjælpemidler, skal vi som personale være opmærksomme på at yde vejledning om og evt. køb i forhold til dette. Endvidere skal der være fokus på, at hjælpemidlet bliver rengjort enten af eleven selv eller en medarbejder. Finder man det grænseoverskridende, er man selvfølgelig velkommen til at kontakte seksualvejlederen.

 

Seksuelt overgreb eller krænkelse - hvad gør jeg? 

Har man som medarbejder mistanke om seksuelt overgreb hos en elev, skal man vende det med sine nærmeste kollegaer og dernæst kontakte sin leder. Det er vigtigt at have en leder med ind over sagen, hvis det eventuelt skal anmeldes til politiet. Er eleven under 18 år, skal forældrene informeres, og er eleven over 18 år, skal eleven give tilladelse til, at det bliver anmeldt.

 

Straffelovens definition af seksuelle overgreb inddeles i 3 kategorier:

  • Samleje
  • Anden kønslig omgang end samleje - oralsex, analt samleje, fingre/genstande i skede eller anus.
  • Blufærdighedskrænkelse - blotteri, beføling, beluring

I relation til børn og unge:

  • Køb af seksuelle ydelser fra et barn/ung under 18 år
  • Pornografisk fotografering eller filmoptagelse af børn under 15 år

Et seksuelt overgreb er, når nogen tvinges til at foretage seksuelle handlinger eller involveres i seksuelle aktiviteter, som man ikke ønsker eller ikke kan forstå konsekvenserne af og derfor ikke er i stand til at give samtykke hertil.

 

Et seksuelt overgreb kan være:

  • Tvang til samleje/oralsex
  • Berøring af kønsorganer eller andre dele af kroppen f.eks. bryster
  • At blive tvunget til at se på pornografiske billeder af andre
  • Tvinges til at tage tøjet af

 

Tegn på overgreb

Der er mange tegn på, at et overgreb har fundet sted. Det kan være tydelige fysiske tegn, men der kan også være tegn, som er svære at få øje på

Fysiske tegn kan bl.a. være:

  • Blå mærker, sår, rifter, hævelser både på krop og ved kønsorganerne
  • Iturevet tøj
  • Uforklarlig graviditet eller kønssygdomme

Adfærdsmæssige tegn kan bl.a. være:

  • Ændret personlighed
  • Lav selvfølelse
  • Depression

Får du som medarbejder mistanke om, at der er sket et overgreb, så snak først og fremmest med den kollega, du er på arbejde med. Snak med den elev, som sagen vedrører, og er der synlige tegn på, at der er sket et overgreb, så sørg for at evt. beviser bliver bevaret. Eleven skal helst ikke gå i bad, hvis det er voldtægt, og sengetøjet skal ikke vaskes. Bevar roen. Både for din egen skyld, men i særdeleshed også for elevens skyld. Husk altid at kontakte din leder.

 

Det er vigtigt at få lavet en skriftlig redegørelse af, hvad der er sket. Det er vigtigt i forhold til evt. politianmeldelse.

 

Det er strafbart at begå overgreb, hvad enten det er af den ene eller den anden karakter.

 

Ønsker man mere fyldestgørende og detaljeret information omkring lovgivning og bestemmelser. Læs da “Seksualitet på dagsordenen - en håndbog om professionel støtte til voksne med funktionsnedsættelse” fra Socialstyrelsen, som forefindes i nyeste version på fællesdrev.  

Limfjordsskolens seksualpolitik revideres hvert andet år. Dette arbejde vil blive udført af blandt andre skolens seksualvejleder og medarbejdere fra andre faggrupper og godkendes af skolens ledelse.

 

Udarbejdet og implementeret forår 2024

Susanne Nør, seksualvejleder

Majbritt Bogner, pædagogmedhjælper